Cruise_2016

Cruise Påsken 2016

Mormor havde inviteret hele familien - som dækker Moster Lotte, Onkel Carsten, Fætter Razmus og Kusine Juillie, mormor selv, samt hele vores familie, på Cruise omkring den Arabiske halvø - i den Persiske Golf og Omanbugten.

Vi tog afsted fra København om fredagen før påsken, hvor turen gik til Dubai. Herfra sejlede vi til Oman (Muscat), Fujairah, Abu Dhabi og tilslut tilbage til Dubai, hvor vi havde en ekstra overnatning inden vi vendte snuden mod Danmark igen.

Fredag d. 18. marts

Så kom dagen hvor vi skulle afsted på Cruise. Mikkel valgte at tage i skole et par timer og kom hjem kort efter at Jyderne var ankommet.

Taxaen var blevet bestilt til kl. 11.15, men blev lidt forsinket. Vi nåede til lufthaven kl. ca. 12, hvor Søren allerede stod og ventede. I lufthavnen fik vi tjekket ind og kom smertefrit igennem alle kontroller. Familierne skiltes, men vi mødtes alle inden vi skulle borde. Vi sad ikke sammen i flyveren, Fam. TJ sad helt bagerst – række 88, mens fam. HT sad på række 68, og mormor på r72. Pernille startede på enepladsen, for ikke at skræmme ungerne med flyskrækken. Efter vi var vel i luften, byttede vi pladser igen.

Det var fantastisk at flyve med A380, der var god underholdning og rigtig god mad, så flyveturen gik hurtigt.

Vi landede lidt forsinket i Dubai lige omkring midnat, og efter en kort togtur til ankomsthallen nåede vi til paskontrollen :-o DER VAR KØ – lang KØ. Fam. HT og mormor var heldige at blive ledt over i småbørnskøen, mens fam. TJ måtte tage den lange – til gengæld havde vi næsten fundet alle kufferterne da de kom ud. Vi var nu klar til at finde en taxi så vi kunne blive kørt til cruice skibet – vi fandt to taxaer – men der var kun plads til 4 men med lidt snigen fik vi Kamilla med i den ene, hvor hele fam HT + moster Lotte var med. Det var en meget interessant køretur med dytten, blinken og adskillige Torkild Thyrring accelerationer. Men vi nåede frem, blev tjekket ind mv. og kom endelig om bord og fik vores kahytter og kom i seng.

Lørdag d. 19. marts

Efter en nat med varierende søvn for nogle i selskabet stod vi relativt sent op og fik lidt morgenmad i buffeten. Vi havde snakket om at tage ind til Dubai men valgte en slapperdag på skibet. Søren havde det ikke så godt, så mens han slappede af tog Pernille og ungerne en runde på skibet. Mikkel og Razmus badede og legede og alt i alt var det en dag hvor vi hyggede, slappede af og lærte skibet at kende. Kl. 14 stævnede vi ud og cruiset var for alvor i gang. Mikkel var imponeret over buffeten som – næstn – var en 24 timers buffet tilpasset tidspunktet på dagen (morgen, middag, eftermiddag, aften)

Om eftermiddagen hyggede flere af børnebørnene med mormor. Søren tog en tur i fitness center og så gjorde vi os klar til aftensmaden. Vi havde 1. seatting hvilket betød at vi spiste kl. 18.45. vi fik et bord lige ved vinduet i stævnen af skibet. Maden var lækker, vi kunne bestille en appitiser, en forret, en hovedret og en dessert. Ungerne fik børnemenuer. Vi havde alle valgt at købe drinks kort, så vinen var fri.

Efter middagen gik vi op med Kamilla så hun kunne sove – det var bestemt ikke noget der passede damen, som endnu ikke havde vænnet sig til 3 timers tidsforskel, og samtidig hostede hun en del.

Søndag d. 20. marts

Efter endnu en nat med announcements over højtalerne (skibet måtte i havn da en var blevet syg), og en skrigende unge, mødtes vi alle til morgenmad – denne gang valgte vi restauranten hvor vi også spiste aftensmad – der var udvalgt lidt større og bedre.

Vi ankom til Muscat ca. 2 timere forsinket grundet den ekstra havnetur. Vi steg samlet af skibet og blev i shuttelbus kørt væk fra havneområdet. Lige udenfor stod taxaer linet op, vi fik lejet en i en time hvor vi alle kunne være, og blev kørt til paladset, den gamle by med fortet, et udsigtspunkt og sluttede af ved souqen. Vi gik en kort tur inden fam. HT tog tilbage til skibet. De andre kom kort efter og så var der dømt en afslappende eftermiddag, med hygge og leg. Både Kamilla, Pernille, Juillie, Razmus og Mikkel nåede i vandet og legede. Og mormor hyggede med børnebørn.

Igen løb Søren en tur, og vi gjorde os klar til middag kl. 18.45 i Michelangelo restauranten. Om aftenen hyggede vi sammen på dækket, mens Søren tog de to små ind for at sove. Senere gik fam. TJ og mormor i teater, og Pernille gik ind med to drinks- alkoholfri som kunne nydes på balkonen. Ungerne sov dog ikke, men det gjorde de kort efter. De havde det begge svært med tidsforskellen. Da mormor var klar til at gå i seng blev Mikkel lagt inde til hende.

Mandag d. 21. marts

Endnu en dag i Muscat. Det var måske svært at få ungerne tidligt i seng, men de sov til gengæld relativt længe. Vi splittede op – Fam. HT, Razmus og mormor gik fra shuttlebus holdeplads ned til Souqen, langs vandet. Det var virkelig interessant, da Razmus havde øje for de mange eksotiske fisk der svømmede i vandet. Nede ved souqen gik vi en tur og Kamilla fik et par tørklæder, som hun var meget glad for. Efter en times tid gik vi tilbage til skibet, hvor vi spiste frokost.

Eftermiddagen lignede de øvrig – med undtagelse af at vi sejlede videre mod Fujairah

Om aftenen var der galla i restauranten, hvor vi skulle hilse på alle de ansatte. Efter middagen, samledes vi på dækket, hvor ungerne spillede bold og vi andre fik en drink. Søren tog Kamilla med ind og sove, og kort efter gik mormor og Mikkel også i seng. Igen blev det til en drink på balkonen. I det hele taget var balkonen et kæmpe hit.

Tirsdag d. 22. marts

Vi ankom en del forsinket – igen – til Fujairah, da der var for kraftig vind til at vi måtte lægge til. Endelig af borde, og med shuttlebus ind til en taxaholdeplads, hvor vi fik fat i en taxa. Det var ikke muligt at få en samlet, så det endte med at fam. TJ tog en en time rundt i byen, mens fam. HT og mormor blev kørt ud til Al Hyjt castle. Både turen derud (af små gedestier hvor vejen et enkelt sted var skyllet væk) og selve slottet var helt fantastisk. Det havde været præsidentens slot for ca 100-200 år siden og vi fik en guidet tur rundt og så de forskellige rum mv. Tilbage igen ville vi gerne slippe af med taxa chaufføren, så vi tog i Mall, men han holdt og ventede, så det endte med at han kørte os tilbage til shuttlebus holdepladsen, og så var det tilbage til skibet, hvor vi fik frokost. Kort tid efter komme fam. TJ også tilbage. Razmus og Carsten havde det ikke så godt, og Juillie og Lotte lå og tog sol, og det samme gjorde mormor, fam. HT badede og hyggede i kahytten. Kort inden aftensmaden gik Mikkel med mormor mens resten af fam. HT gjorde sig klar i deres kahyt.

Aftensmåltidet var uden Razmus da han ikke havde det for godt. Der blev danset og sunget. Efter måltidet gik fam. HT og mormor i teater, Juillie og Lotte stødte til da det var færdigt og vi gik lidt rundt inden Søren lagde Kamilla og Mikkel og mormor gik i seng. Pernille, Juillie og Lotte fik en drink inden de gik hvert til sit.

Igen nød Pernille og Søren aftenen på balkonen inden sengetid.

Onsdag d. 23. marts

Kamilla sov længe, og vi var allerede i havn i Abu Dhabi da vi stod op og gik ned for at spise morgenmad. Senere gik vi alle fra borde – vi fandt en taxi hvor vi alle kunne være – om end lidt trangt. Den var kun til 7 personer. Vi blev kørt rundt i Abu Dhabi hvor vi bl.a. så Heritage village og forskellige andre seværdigheder. Vi kørt til Palads et meget fint hotel – hvor mændene ikke måtte komme med ind, da de havde korte bukser. Der var til gengæld ingen dress code for pigerne (til stor morskab for os – og den kvindelige taxa chauffør). Drengene blev sat af udenfor og vi piger gik ind og så et fantastisk sted. Drengene havde nu heller ikke kedet sig. De havde bl.a. sat sig for at slappe af på fortovet, men det måtte de ikke havde de fået besked på. Derefter havde Søren og Mikkel snakket om et par kabler som hang frit tilgængeligt – og straks var der kommet en og havde skjult dem med en kegle.

Da vi alle var samlet igen kørte vi ud til den store moske, hvor Søren blev udenfor da han skulle arbejde. Vi andre gik ind, og blev anstændigt klædt på. Det var et fantastisk bygningsværk.

Da alle var ude igen delte vi os i to – Lotte, Carsten, Razmus og mormor som ville ind og shoppe, og resten som tog en tur til den lokale strand hvor vi soppede lidt inden vi kørte videre ned på skibet igen. Vi fik spist frokost, og brugte eftermiddagen på at hygge, bade, lege – og ikke mindst tjekke mails mv. da der var frit wifi i ankomst hallen – og det kunne nå helt op til balkonen   de tre yngste børnebørn var hos mormor sidst på eftermiddagen. Vi mødtes til aftensmad – lotte og Carsten kom for sent da Lottes mistede mobil kom tilbage. Efter maden blev der hygget og hentet pas inden det var sengetid for de yngste og den ældste – så mor og far kunne hygge på balkonen mens vi stævnede ud til den sidste tur til Dubai hvor vi skulle være de sidste to dage.

Torsdag d. 24. marts

Da vi vågende var vi næsten ankommet til Dubai, og det var tid til at få spist morgenmad og komme i land. Vi fulgtes alle 9 ned til rækken af taxaer der ventede. Vi fik hyret to taxaer til at køre os rundt i Dubai, men kunne ikke blive enige om prisen, så vi fik en rundtur på havneområdet og blev sat af igen – vi ønskede at de kørte efter taxameter, men det ville de ikke, da prisen i så fald ville blive meget mindre. Tilbage ved holdepladsen fandt vi en taxa til 7 personer, hvor vi alle kunne være – til samme pris som vi skulle give for hver at de to taxa’er. Der var lidt bedre plads end i den taxa vi havde i Abu Dhabi.

Først kørte vi til stranden hvorfra vi kunne se Bujr Al Arab – verdens eneste 7 stjernet hotel. Stranden og vandet var lækkert – og det var ikke nogle små yachts der lå der.

Efter at have set Bujr Al Arab på afstand, kørte vi forbi Luksushotellet Al Qasr – et 5 stjernet hotel. Her var vi ude og gå en lille tur. Det var et fantastisk syn.

Efter dette blev vi kørt ud på Palmen, hvor vi gik en tur på Hotel Atlantis – det er et luksushotel med akvarium, som for en sum penge var tilgængelig for offentligheden.

Vi kørte lidt rundt på Palmen, det var dog ikke til at fornemme øen var bygget som en palme.

Efter palmen kørte vi til Dubai Marina, hvor vi gik en kort tur. Det var meget interessant at se.

Det var tydeligt at chaufføren var meget stolt af de høje bygninger og hvad Dubai have udrettet. Selvom vi ikke var det store interesseret i at se den indendørs skibane, kom vi ikke udenom. Det var da også en speciel oplevelse at gå gennem et indkøbscenter og pludselig ende ved et skilandskab.

Efter skibanen var det tid til at blive kørt til Bujr Khalifa hvor alle undtaget Kamilla og Pernille skulle op. Burj Khalifa lå sammen med The Dubai Mall. Mens de andre var oppe på etage 124, det tog 60 sekunder med elevatoren, gik Pernille og Kamilla rundt for at finde metroen – den lå ca. 1 km. fra selve indkøbscenteret, med direkte adgang og rullende fortove. Tilbage i The Dubai Mall igen fik vi noget at spise mens vi ventede – og ventede og ventede på de andre.

Endelig kom de ned – det havde været en stor oplevelse, men også en lang kø både for at komme op, komme rundt og komme ned.

Vi skiltes og fam. TJ tog en taxa, mens mormor, og fam. HT tog en en taxa – mormor blev sat af ved guld souken mens resten fortsatte tilbage til skibet, alle godt trætte.

Næste udfordring var nu at få en taxa fra skibet til hotellet næste morgen. Fam. TJ havde snakket med den chauffør der kørte dem tilbage til skibet, og det var helt umuligt. Der herskede mafialignende tilstande på havnen, og kun få taxa’er måtte køre derind – dem med specielle aftaler, og det var også derfor prisen var så høj.

Da vi alle var tilbage på skibet forsøgte vi at ringe til hotellet for at høre om de kunne sende en taxa dagen efter, men der stødte vi ind i endnu et problem – de kunne ikke finde vores reservation. Vi regnede med (håbede på) at det var en dårlig forbindelse der gjorde det :-?

Eftermiddagen gik med at slappe af og hygge og nyde den sidste dag og aften på skibet. Vi fik pakket – og gik i seng. Bagagen satte vi udenfor døren så den kunne blive fragtet ned i ankomsthallen.