Skiferie 2015

Igen i år havde vi valgt at tage til Trysil.

Lørdag d. 31. januar

I år havde vi besluttet at tage en overnatning på vej hjem, og valgte at køre tidligt lørdag morgen. Det betød at Pernille stod op kl. 2.45, gik i bad, og fik ordnet det sidste inden hun kl. 3 vækkede Søren. Kamilla og Mikkel blev vækket og fik tisset af og blev båret ud i bilen og kl. 3.30 kørte vi mod Trysil. Mikkel faldt relativt hurtigt i søvn, mens det ikke passede Kamilla at skulle sove, men efter ca. 1½ time lykkedes det. Pernille blundede også, og da Mikkel vågnede kl. ca. 6 hyggede han. Vi fik taget et ordentligt hug og første hold blev lige efter vi havde passeret grænsen til Norge omkring kl. 8, hvor det også var tid til lidt morgenmad.

Undervejs holdt vi et par tissepauser, tankede og handlede og kl. 13 landede vi i Trysil. Vejret havde været rimeligt godt at køre i og vejene var fine. Vi fik lejet ski, og kørte ned og spiste frokost inden det var tid til at prøve den første tur på løjperne – Eventyrbakken. Det gik OK, men Kamilla blev hurtigt træt. Hun og Pernille gik op i varmestuen og efter ca. ½ time der kom der besked om at nøglen til hytten var klar. Da nøglen blev hentet kom Mikkel og Søren og vi kørt op til hytten og kom ind ca. 15.30. Vi fik hurtigt pakket ud, og begyndte at lave aftensmad (lasagne).

Efter maden havde vi lovet Kamilla en tur på kælk, så som sagt så gjort, og vi gik alle ned og kælkede inden det var tid til at komme i seng efter en lang dag.

Søndag d. 1. februar

Kamilla vågnede tidligt – meget tidligt – 5.30, og ville IKKE sove igen, Mikkel som var blevet vækket af støjen faldt heldigvis hurtigt i søvn igen. Omkring kl. 7 var alle oppe og fik spist morgenmad. Ungerne var ivrige efter at komme ud, så vi var mere end klar da lifterne åbnede kl. 9. Vi legede lidt på børnebakken, men efter nogen tid blev Kamilla træt, så hun og Søren gik tilbage til hytten, mens mor og Mikkel tog en tur op med stolehejsen. Det gik rigtig godt ned af den blå løjpe, specielt Pernille var glad, mens Mikkel vist syntes det havde været en lidt kedelig tur.

Hjemme i hytten igen fik vi pakket en frokosttaske, og tog ned i grillhytten for at spise frokost. Vi kørte lidt på ski alle sammen, inden Kamilla og Pernille gik tilbage til hytten, mens Mikkel og far kørte lidt på de store bakker.

Efter aftensmaden (mørbradgryde) var der aftenkørring, kun Søren og Mikkel kom afsted, da Kamilla var MEGET træt, så hun blev puttet imens.

Hele familien var trætte da vi endelig kom i seng.

Mandag d. 2. februar

Igen vågnede Kamilla meget tidligt og ville ikke sove mere. Mikkel kunne heller ikke sove, så efter nogen tid stod vi alle op og fik spist morgenmad. Kamilla skulle på skiskole kl. 9. Vi gik i god tid. Hun var ikke specielt begejstret, men det lykkedes dog at få hende til at være der i 1½ time. Pernille skulle dog være i nærheden hele tiden. Det gik rimeligt. Da hun var færdig var det Mikkels tur til at komme på skiskole kl. 10.45. Han mente ikke at det var nødvendigt, men da han kom tilbage havde det været en succes. Mens Mikkel var på skiskole tog Kamilla og Pernille hjem og hyggede og pakkede en taske til grillhytten, mens Søren tog en tur op og kørte rundt. Kamilla ville IKKE på ski, så hun var i kælk mens Pernille på ski trak hende ned af bakken – et vældigt syn :-P – skiene var dog med, efter hun søndag var blevet vred over ikke at kunne komme ud og stå efter maden.

Efter maden kørte vi alle lidt rundt inden vi tog hjem i hytten og hyggede. Mikkel og Søren tog en tur op i terrænet, mens mor og Kamilla tog ud og kælkede. Da alle var kommet hjem slappede vi af, spiste aftensmad (reste dag) og slappede lidt mere af.

Tirsdag d. 3. februar

Endelig sov Kamilla lidt længe, men det gjorde vi andre ikke. Da alle var kommet op og havde spist morgenmad var det tid til at gøre os klar og få Kamilla på skiskole. Det gik ok, Pernille stod skjult men i nærheden hvis Kamilla blev for ked. Hun gjorde fremskridt, og da Mikkel havde været på skiskole, mens mor og Kamilla hyggede i hytten og far kørte en tur i terrænet, og vi havde spist frokost i hytten tog vi alle sammen stoleliften op og kørte stille og roligt ned af en blå løjpe. Det gik ret godt, men Kamilla ville stadig ikke køre alene, men holdt fast i Sørens stav.

Nede igen kørte vi alle på eventyrbakken inden det var tid til at finde hytten – og få pandekager og slappe af.

Efter aftensmaden (boller i karry) tog vi alle ned på Eventyrbakken til aftenskørring.  Det var blevet rigtig koldt og meget klart vejr -14 og fuld måne. Efter et par ture tog Pernille og Kamilla hjem, mens Mikkel og Søren tog op og var med til fakkelkørring. Kamilla faldt hurtigt i søvn, og det samme gjorde Mikkel da han og Søren kom hjem. Pernille faldt i søvn på sofaen, så Søren havde fået kørt hele familien træt.

Onsdag d. 4. februar

Vi sov relativt længe, 6.30, stod op, spiste morgenmad, og gjorde os klar. Kamilla ville – igen – ikke på skiskole, men det var dagen hvor hun fik en præmie for at have været en god pige på skiskole så det hjalp lidt. Søren og Mikkel kørte en tur i terrænet, mens Pernille holdt øje med Kamilla.

Da Kamilla var færdig på skiskole var det Mikkels tur. Mor og Kamilla gik hjem i hytten, mens Søren tog en lille tur inden han også kom hjem i hytten. Vi fik pakket maden og kørte ned i grillhytten hvor vi spiste. Mikkel var en grovæder, man kunne godt mærke at der skulle noget til.

Efter maden kørte vi lidt rundt på eventyrbakkerne, og kælkede, inden Valle kom og der var skattejagt. Mikkel gik hurtigt i gang, og med hukommelsen i orden fra sidste år blev han den første der var færdig, så han kunne hjælpe Søren og Kamilla med den sidste. Efter skattejagten var det tid til at køre hjem, Søren tog en ekstra tur inden han også kom hjem.

Efter at have hygget lidt tog vi ned og købte lidt saftevand og postkort til hhv. skole og børnehave, samt fik tjekket lidt nyheder mv. Ungerne kælkede lidt inden vi tog hjem og slappede af inden maden (pulled pork og bagte kartofler). Der blev spist godt, specielt – IGEN – Mikkel tog godt fra.

Efter maden hyggede vi og da ungerne var blevet lagt faldt Pernille – IGEN – i søvn på sofaen mens Søren læste.

Torsdag d. 5. februar

Vi sov igen til ca. 6.30, fik spist morgenmad og gjort os klar, så Kamilla kunne være på skiskole kl. 9. Det gik lidt nemmere end de tidligere dage, og hun fik virkelig lært noget – til trods for at det var meget koldt. I bunden af Eventyrbakken stod der -20, fortalte Mikkel og Søren Pernille var hele tiden i nærheden, mens Søren og Mikkel kørte en tur i terrænet.

Da Kamilla var færdig på skiskole var det Mikkels tur, mens Søren tog en tur i terrænet, og Kamilla og mor gik hjem. Vi spiste frokost i hytten, og tog derefter alle på en tur, først ned på Eventyrbakken, derefter med T8 op – en gammel stolehejs – Pernille opdagede for sent at man skulle hurtigt af, ellers skulle der hoppes, så til stor morskab for Mikkel væltede hun ned af liften. Vi fik dog en dejlig tur på grønne bakker, blå park og Mikkel og mor der kørte om kap på slalom banen ned. Nede igen ville Kamilla hjem – NU – men da hun opdagede at Pernille og Mikkel ville tage endnu en tur op ville hun også med – så vi tog alle en tur med T2 op, og blå bakke ned – det var tydligt at hun var ved at være træt, så nede igen kørte vi alle hjem.

Vi fik hygget lidt, skrevet til skole og børnehave, og Mikkel fik lavet lidt lektier. Herefter gik vi ned og fik købt en Valle-bamse til hver af ungerne og fik afleveret postkortene.

Hjemme fik vi lavet aftensmad (spaghetti og kødboller i tomatsovs) – der blev IGEN spist godt. Begge ungerne var i bad, inden sengetid.

Igen slappede vi af om aftenen, Pernille sov – hun var blevet noget snottet – og Søren læste.

Fredag d. 6. februar

Kamilla vågnede igen meget tidligt 5.30, men vi stod først op 6.30, spiste, hyggede og gjorde os klar til at komme ud af døren. Det var sidste dag på skiskole, og Kamilla fik taget den store tallerkenlift alene. Efter skiskolen var der uddeling af diplomer. Efter skiskolen skulle Mikkel afsted, mens Kamilla ville vise mor og far hvad hun havde lært. Derefter tog Søren en tur alene, mens mor og Kamilla gik tilbage til hytten.

Vi mødtes alle da Mikkel var færdig med skiskole og så ham få diplom, og så var det hjem og spise frokost. Efter frokost (og Pernille havde sovet) gik vi alle ud på ski. Der var Valle løb, og begge børn fik en medalje (det gjorde alle der deltog). Efter Valle løb gik vi op og fik en kop kakao og handlede, inden Søren tog en tur alene op i terrænet, mens Pernille, Mikkel og Kamilla gik hjem mod hytten. Undervejs ville Kamilla af på skiskolebakken, og vise hun kunne tage den lift og køre selv ned. Da vi skulle på transportbåndet igen, kom hun ikke helt godt på og fik et vrid i benet, så hun brugte resten af eftermiddagen på sofaen med benet bundet ind – hun humpede dog kun når hun lige huskede på det. Aftensmaden bestod af rester – øh, der var ikke nogle, så vi havde købt lidt hakket okse og så spaghetti og pasta.

Begge børn var meget trætte, og faldt hurtigt i søvn, mens mor og far fik pakket.

Lørdag d. 7. februar

Kamilla vågnede MEGET tidligt ca. 5.00, og nægtede at sove mere, selvom vi forsøgt. Vi stod op, fik spist morgenmad og pakket det sidste, og hygget en del inden vi tog ud og stod lidt på ski. Vejret var fantastisk, et par graders frost og klart vejr. Kamilla ville ikke så meget, så Pernille og hende hyggede mens far og Mikkel tog et par ture i terrænet, hvor der dog var en del der var lukket grundet blæst på toppen.

Ca. 11.30 kørte vi ned i grillhytten og spiste, vi var kun lige kommet ind så kom der nærmest en snestorm. Vi fik hurtigt spist, pakket sammen og tog liften op til bilen som stod ved varmestuen. Vi fik klædt om, og da vi kom ud igen var det helt klart vejr igen. Vi kørte op og afleverede skiene, og så var det afsted mod Sarpsborg, hvor vi skulle overnatte.

Vi var i Sarpsborg ca. kl. 16.30, tjekkede ind og fik det samme værelse som året før. Kamilla fik et anfald (hidsighed) da vi andre ikke ville det samme som hende, men efter lidt kamp blev vi alle gode venner inden vi gik ud for at spise. Første sted var der ikke flere ledige borde, så vi gik lidt rundt på må og få inden vi faldt over en kinesisk restaurant. Det var godt. Da vi kom tilbage på hotellet kom Kamilla i seng og kort efter Mikkel.

Søndag d. 8. februar

Kamilla havde sovet imellem os, og vågnede naturligvis tidligt. Vi hyggede et par timer på værelset og fik pakket inden det var tid til at komme ned og spise morgenmad kl. 8. Vi var afsted kl. 8.45, og det gik rigtig godt mod syd, vi holdt et par tissepauser, men ellers kørte vi bare kilometer.

Lige før Helsingborg blev vi enige om at tage færgen, så vi kunne hente Sofus direkte. Det var et dejligt afbræk. Vi kom hurtigt med og fik hentet Sofus, og var hjemme – godt trætte af at køre i bil – kl. ca. 14.45. Og så var det tid til at pakke ud 